Főoldal E-mail Kapcsolat 2019.02.16
Dumafal..

Ahol
Bojlizásról is Kérdezhetsz
Üzenet küldéséhez bekell jelentkezned.

2019.01.17 10:49:53
nagyon-nagyon-nagy
on... tiszta és őszinte !u! szívvel... boldog !a! ünneplős!f! szép napot !e! minden érintetnek... mert 4+4 !n! az=8 !c!
2017.01.26 18:39:18
sziasztok érdeklődnék valaki a nyékládházi tavakról tud valamiféle infót? mindent megköszönnék! !u2!
2016.04.02 09:32:31
Sziasztok,új tagként üdvözlök mindenkit.Görbüljö
n..
2016.03.28 12:36:57
Kellemes húsvéti ünnepet kívánok !!!!
2016.03.07 10:52:27
Minden Tamás_Nak Boldog névnapot kívánok !!!!
Security System 1.8.7 © 2006-2008 by BS-Fusion Deutschland
Időjárás

Felhőkép
Hőtérkép
Látogatók száma
Ünnepeltjeink
Ma 2019.02.16. Szombat,
Julianna, Lilla napja van.

Ma nincs névnaposunk!

axelalma

Tesztvizeink

Napsugár 2 horgásztó

Izsáki Horgász- és Pihenőpark (IHP)

Harsányi Horgásztó

Maconkai-víztározó

BÁZIS-HORGÁSZTÓ

Nagyrédei Horgásztó

Egy barátság margójára,,, Novi
Cikkek

Egy barátság margójára…

A MaPoE megalakulása révén ismerkedtem meg néhány /jó értelembe vett/ elvetemült bojlihorgásszal.

Az alapító tagok közül az ismeretségből, az egyik társammal ma már - úgy érzem - meleg /nem félreérteni, hisz’ mindketten családosok vagyunk J/, baráti viszony alakult ki Hudomiet Jani és köztem. Volt lehetőségem több órát eltölteni vele, ahol pillanatok alatt megtaláltuk a közös szót, s egyértelművé vált számomra, hogy az általa /is/ képviselt értékrend, úgy a család, minta barátok, illetve a természet és halak irányába nagyban hasonlít az én felfogásomhoz.

Ezt a barátságot természetesen - mellyel remélhetőleg élni, s nem visszaélni fogok -, köszönöm a MaPoE-nak, de mindenekelőtt Janinak.

Hudoban egy családcentrikus, önzetlen és közvetlen, segítőkész és nyílt, kulturált és egyenes embert ismertem meg, kivel /ha nem is hetente, de talán mondhatni,/ rendszeres kapcsolatban vagyok.

No, de ne fényezzük Őt, mint a katonai surranót, mert a végén még úgy elérzékenyül, hogy a szemei mellett a homloka /s tán még a nacija / is gyöngyözni fog.

Mostanság családi fészkünk felújítása miatt, a szeretteim és az egészségen kívül kevés energiát, figyelmet fordítok a ’külvilágra’, mely alól /eddig is és ezután is!/ nagy kivételek a barátok és a halak.

Az embernek - vélem én - egy életben kevés barátja van. Nekem szerencsémre van néhány, igaz, ha belegondolok, tán tucatnyian se vannak. Büszke vagyok rájuk és félve óvom barátságukat.

Haver, cimbora, ismerős, munka- vagy hobbitárs lehet számolatlan, de BARÁT /igen nagybetűkkel!/ csak számos. Ők azok, kik nálam közvetlenül a család után következnek.

Barátok a Duna parton

November végét is /mint ez évben szinte minden szabad napomat/, a tetőtér beépítés projekt szervezésével, fizikai kivitelezésével - magyarul segédmunkával  - töltöttem, egy mesterember mellett segédkezve, így a telefonomat, csak a napi munka végeztével tudtam lekezelni.

A távoli családtagok után Janit próbáltam még aznap este elérni, de ez csak másnap kora délelőtt sikeredett. A jókívánság és néhány perces beszélgetés után egy közel-jövőbeni személyes találkozót is megbeszéltünk, s említetem neki, hogy a honlapját egy saját karcolattal színesíteném. A felajánlást jó szívvel, örömmel fogadta.

Most itt ülök a gép előtt /a háttérben a Tv zörög, KisGidám velem szemben a másik asztalnál a gépét nyüstöli - chat-el a barátokkal -, Anyuska a laptopján most este is dolgozik/, túl vagyunk a mai családi vacsorán, átnéztem e-mailjeimet, a különböző - jellemzően horgász -fórumok átböngészését későbbre hagyom. Nézek ki a fejemből és töprengek, milyen sorrendben és formátumban kerüljenek a karakterek e virtuális papírlapra…

A bojlizáshoz érdemben hozzászólni, részemről /mint a viccbeli cigány falnak menő lova, mely nem vak, csak bátor/ nagy merészség lenne.

No, akkor mi is legyen a téma /merültem el magamban/, ami azért Hudo ABKlubos oldalának profiljába is vág?

A halak vonalon kell, hogy elinduljak, abból tapasztalat csak a folyóvízi horgászat révén van a tarsolyomba… Esetleg a természetről lehet még szó...

Sikló, áldozatával

Behunyom a szemem /államat kezeimmel megtámasztom/, s próbálok koncentrálni, milyen történés legyen az, amit bátran merek vállalni egy barát honlapján.

Nagy szerelem lassan két évtizede a Duna, annak környezete, a másolhatatlan vízi-, vízparti-, növényi- és állat élővilága. A nagy víz, olykor adott bőséggel, de alkalmanként helyre is tett a betlikkel.

Tisztelni kell e hatalmas vizet, érezni minden rezdülését, s ha eddig eljut valaki, annak bőséggel ontja kincseit. Az eddig jellemzően gyakorolt módszer nálam a rezegő /picker/, az úsztatás, s bár mostanság /nem csak az évszaknak köszönhetően, mint inkább a kisebb-nagyobb sikerek után/ a pergettyű. De egyre jobban kacérkodok a legyes szerkóval is, mely sok-sok gyakorlás révén vélhetően nem csak az Ipoly hátán hoz majd szerencsét.

Lassan jönnek a gondolatok, s egy ismerős helyszín képe elevenedik meg elmémben…

A rőzsés. Mi /a helyi szekció / csak így hívjuk. Egy ártéri erdőterület, mely bp-i mércén mért 3 m-es vízállás felett jól adja a halat annak, ki a víz ismerete és alázata mellett próbálja meg szerencséjét.

Anno - van már vagy 8-10 éve - Janócával egy kora tavaszi szombat délután felszerszámozva /motoros- és kézifűrész, gereblye, machete/ egy nagyobb, enyhén lankás tisztás külső felén, - egy halcsapás mentén - kipucoltunk, megtisztítottunk jó 20 méter hosszban és 5 méter szélességben egy ’folyósót’. Jól tudtuk, hogy ennél a vízállásnál itt járnak a halak, mert a szárazra kerülő területen jól kivehető, hogy van egy jó méternyi széles sáv, ahol nem igazán köt meg az aljnövényzet. A halak rendszeresen járják útjukat, turkálják, kifürdik, ’kitapossák’ ezt a szakaszt. Bíztunk a halak szokásaiban /és tapasztalatunkban/, sejtettük, hogy néhány nap múlva az áradás érkezésekor, az elkövetkező pecák alkalmával, megtérül a befektetett munkánk… Gallyaztuk a területet, ritkítottuk, fazoníroztuk a bokrokat, a dzsumbujt megszüntettük, a lerakódott hordalékot összeszedtük, egy akadálymentesen meghorgászható sík asztallappá varázsoltuk 4-5 órai kétkezi munkával a ’pályát’. Fákat nem vágtunk ki, csak a be-, illetve lelógó gallyakat ritkítottuk meg; a cserjéket, bokrokat igazítottuk, kurtítottuk a meghorgászható terület képéhez, a természetes hulladékot /gallyakat, ágakat, a korhadó leveleket egy helyre -folyás irány szerint alulra- összekupacoltuk. A természet majd elvégzi a többit.

Természet

Ebben a környezetben, a nem megszokott /motoros és kézifűrész okozta recsegő, roppanó/ zajokat, a ligetes lakói félénken, de annál nagyobb érdeklődéssel figyelték. Egy mókuspár 30 méterről, az egyik sudár nyír ágai közül -számukra biztonságos magasságból- leste a kétlábúak ténykedését. Egy kisebb szarkacsapat határozott csörgéssel adta az idegenek tudtára betolakodói nemkívánatosságunkat. Rozsdafarkúak és cinkék, sáfrányok, csízek és apró madarak ugrándoztak, rebbentek a közelünkben, a felzavart, repkedő rovarokat, apró lepkéket, bogarakat, élénk csiviteléssel köszönték. A fák felett köröző darupár, csak félszemmel követte a sürgés-forgást, a ténykedést; a ligetes külső oldalán, a nagy-dunai ágra szólt a leszállási engedélyük. A rügyező fák még komor ágai között, a Nap sugarai, mosolyogva simogatta a dolgos páros hátán a lassan izzadságfoltokkal tarkított pólót, inget.

Darupár

Többször fogtunk itt visszatartott úszóval jó dunai, jellemzően fehérhalat; jaszkó, padró, boglya, karika, piroska, dévhal, bodorka. Egyszóval a folyóvizek keszegféleségének színe java képviseli magát ezen a területen a tavaszi áradások alkalmával. A sokszínűség és mennyiségen kívül, már csak az egyedméret az, mely nem mindennapi. Kiló feletti jászok, paducok, 70 dekát meghaladó karikák, estefelé bagolykeszegek, napközben szinte folyamatosan fogható a domolykó, bodorka és a vörösszárnyú. Zsinórt és horgászt próbáló a másfél kiló tömeg feletti dévérek kordában tartása. Plusz bónuszként alkalmanként egy-két nyurga is befigyel, melyekhez a tudáson kívül már sok szerencse is szükséges.

Bodorka

Az április környéki /zöld/áradás hatására a megemelkedett víz nyomása, valamint a frissen elöntött területen található szerves élő anyagoknak -bogarak, férgek, nyüvek, lárvák, giliszták- köszönhetően a halak szinte óramű pontossággal jelennek meg, s pótolják itt /is/ szervezetükbe a télen elvesztett fehérjét, a kalóriát, készülve a gyorsabban felmelegedő szélvízen a közelgő nászra.

Janika mecsivel és nagy szilvával

Felszerelésünk egy-egy match bot, rajta 1-2 gramm közötti /két ponton rögzíthető drótszárú/ úszó, s a 14-es zsinóron direktbe kötve a 12-es, 14-es vékonyhorog. A csali most is, mint általában csonti-pinki kombó; a csalogató anyag, az előző horgászatról megmaradt etetőanyagok keveréke, mely valamennyivel több a kilónál, amit a területen található nedves vakondtúrás földdel keverek el, majd földnedvesre felvizezem. Nem egyszer volt rá példa, hogy a közeli iszaposból előzőleg kimosott szúnyoglárva került a horogra és az etetőanyagba is. Mert szúnyog az van bőven, s nem csak a vízben, hanem felhőként csoportosulva a fejünk felett is. A vérfrissítés biztosított minden egyes alkalommal… J Az első negyed órát kell csak kibírni, mert idővel immunissá válik az ember, mondhatnám azt is, csak szokás kérdése az egész J, de a fejünkön ott van ilyenkor a hálós, méhészkalapra hajazó fejfedő.

A méhészek

A meghorgászott, kitisztított területen, bő méteres vízen horgászunk, a víz folyása nem erős, inkább lassú csordogálásnak mondható. Ez a vízmozgás már elég ahhoz, hogy a felső részen bedobott etetőanyag szép lassan az egész pálya hosszában csalogató csíkként vonzza a halakat. Az alapozásnak jó 10 m-re bedobott 4-5 darab kétkezes gombóc zaja, alig negyedórányi időt hagy nekünk, a szerelék elkészítésére. A halak, a frissen kikevert pörkölt és vanília íz csalogató hatására hamar mutatják magukat.

A csali

Egymás mellett állunk karnyújtásnyira, az évek során jól összeszoktunk, sokszor beszédre sincs szükség, a mozdulatokból olvassunk egymás gondolatait. Párosunk a kívülállok számára összeszokott benyomást kelt/het/, közöttünk kissé hátrább a hosszú karikás haltartó, mely stabilan áll a vízben.

Mindketten neopren mellesben vagyunk, mely a melegedő 12-14 fokos vizet jól szigeteli testünktől, az ízületeinktől 3-5 órai időtartamra. /Alatta, a minimálisan párolgó test páráját vékony pamut alsó köti meg, melynek előnye a melles csizma levételénél is jelentkezik. A csupasz, melegen tartott, s kissé megizzadt, párolgó testre tapadt melles levétele -főleg nyáron-, cirkuszba illő jelenet /.

A pillanatok alatt belőtt távolságon a visszatartott úszóm, már a harmadik úsztatásra, megremeg. Most éppen én kerültem alulra, Janika a jobbomon eregeti lefele a cájgot. Finoman beemelek, s megelevenedik az eddig komótosan csordogáló úszó. Az akadómentes területnek köszönhetően rövid, de határozott fárasztással kerül kezembe az első bő arasznyi szilvaorrú. Merítőre itt szükség nincs, s csak halkan jegyzem meg, hogy azt, a főági oldalon sem igazán használunk. Az általunk célirányosan meghorgászott halak kiszedhetők avatott, hozzáértő kezekkel, szinte bármilyen vízből. Az alig méteres vízben állva, az általunk jellemzően, célirányosan horgászott halak kézbefogása, nem megoldhatatlan feladat.

A keszeg féléket, a márnát, csukát tarkójánál, a süllőt a kopoltyúfedélnél, a harcsákat 10 kg-ig alsó álkapcsánál, egy kézzel, a hal és horgász szempontjából is biztonságosan megfogható, kiemelhető.

Szilvórium

A ’szilvóriumot’ gyorsan követik társai, majd szép lassan megérkeznek a jászok, de előttük egy-két veresszárnyú is horogra kerül. Az egyedsúlyok folyamatosan növekszenek, alsó hangon is súrolják a lassan kilót. Ezek a halak még nem teszik próbára a felszerelést, de a jászokra már oda kell figyelni, védekezésük a tavasz ellenére eléggé határozott. Lassan minden úsztatásra halunk van. Kétórányi horgászattal bőven 10 kilónyi halunk van, de a darabosabbja még nem igazán mutatkozik. Az élvezetes pecát, rövid, öt perces cigi szünettel tarkítjuk, de előtte újabb kétkezes gombócokat küldünk a pályára. Úsztatás közben nem dohányzunk /az egyik ok, hogy a hálós-kalap nem is teszi lehetővé, no meg mivel/ mivel szükséges itt mind a két kezünk. A másik ok, hogy a csali és az időnként bedobott félmaroknyi etetőanyag könnyen átveszi a dohány, a füst és a nikotin szagát, mely a halak számára riasztóan hat, ezért inkább szükség esetén szünetekkel tarkítjuk a horgászatot. A cigit kényelmesen végigszívjuk, a két csikket elrakjuk, otthon majd a kukába kerül.

Szép jászkó

Beállunk újra, s a csalizott horgok már repülnek is a meghorgászandó sávba. Janika háromnegyed úton döcögő úszója hirtelen megáll, majd eltűnik a víz felszíne alatt. Ő azonnal reagál, határozottan megemeli a pálcát, ami mintha tuskót fogott volna, görnyedve meghajlik. A fék kettőt kattan. Összenézünk, de nincs több idő, mert a ’túskó’megindul, távolodik a bozótos irányába. A damil éles pengeként hasítja ketté a vizet. Jóbarát bal kézzel lazán ráfog a dobra, a szerelék szinte pattanásig feszül. A ’tuskó’ irányt vált és hirtelen felfelé, az enyhe folyással szembefordul. Horgászunk gyorsan lop egy méternyi zsinórt, s picit szigorít a féken. Pillanatok alatt kiderül, hogy nem az eddigi kiló környéki hal akadt a horogára, így a szerelékemet gyorsan és szó nélkül /ez nálunk már rutinból kölcsönösen kialakult/ kitekerem, legyen hely a hal fárasztására, még véletlen se gubancolódjon össze a két szerelék. Janóca szigorúra veszi a figurát, s határozottan visszatartja a halat. A pálya felső szélén a víz színe felrobban. Egy gyönyörű bronzos pikkelyekkel mintázott haltest veti a felszínre magát. A haltest kívülről és belülről levegőt kap, a friss oxigén okozta kábultság mintha érződne a következő kirohanásán. Janóca parádésan visszafogja a kitörést és elkezdi irányítani a dévért, melynek feje egyre többet van a víz színén, mint alatta.

Közben a szákban /melynek használatáról az elmúlt három évben -mióta egyre kevesebb a természetes vizeinkben a megfogható és jobb méretű halak száma-, gyökeresen megváltozott a véleményem, s azóta a garázsban otthon szárad,/ található halakat óvatosan visszaeresztem a vízbe. Sejtem, mivel ismerem már annyira barátomat, hogy a nem átlagméretű hala, este fejedelmi vacsoraként fogja megkoronázni a mai napot, de előtte a haltartóba fog kerülni.

/Janóca, horgászcimboráink által is elismert pergető horgász. Szereti és jól el is tudja készíteni a halat, de azt csak mértékkel, a rövid időn belül elfogyasztható mennyiségben viszi haza családjának. Többször láttam már Őt ott süllőt fogni, ahol mások már csak legyintenek. Az egyik legkedvesebb halétele a frissen sült dévér húsa. Ismeretségi körünkben már szájhagyományként terjed, hogy ha ritkán is, a 2 kilón felüli dévért, egy az egyben, cseréli hasonló, de inkább jobb méretű süllőre./

A 7,5-ös süllő

A horog a fáradó hal szájánál egyáltalán nem látszik /vélhetően jó is akadt/, itt már csak a szakadás lehet mentsége a halnak. A negyedik kitörés –olyan horgásznál, mint Janóca- már csak olyan alibi, a hal szép lassan a horgász bal keze felé siklik a felszínen. Horgászunk határozottan tarkón ragadja, s kiemeli a vízből. Horgászbotját nyelénél a jobb hóna alá szorítja, s az alsó szájszél belsejébe akadt horgot rutinosan, pillanatok alatt kézzel kifordítja. Nézi, csodálja a jószágot, majd kék szemeivel rám néz. Visszafordul a víz felé, s hezitál… Tudja, hogy én és családom nem igazán vagyunk nagy halfogyasztók, s horgászfelfogásom miatt /is/, a halaim szinte minden esetben amnesztiát kapnak. /Egy évben talán kétszer, általában párom kérésére egy ötös körüli harcsát és egy jobb, 2 kilós süllőt viszek haza a konyhaasztalra./ Látom, hogy barátom a baljában tartott áldozatát lassan a víz felé engedi, de ekkor rászólok. „Janóca, kiürítettem a szákot, helyet csinálva a dévérednek, hogy hazaindulásig ne törjön össze. Az idén még nem ettél ilyet, szerintem nyugodt szívvel rakd el, vigyük haza.” Az ereszkedő bal kéz lassan megáll, s mintha erősebben tartaná áldozatát. A horgász elindul a haltartó felé, a dévér belesiklik a szákba. A horgászbotját egy fának támasztja, a halnyálkától megszabadul, majd a maradék etetőanyagból még három gombócot gyúr. A víz széléhez érve, a lapított pogácsákat bedobja a sáv felső részére, s lemossa a vízben a kezét.

Nagydévér

Én, mintha mi sem történt volna, beállok a pályára, s folytatom a horgász-rituálét. A frissen csalizott horgot belendítem, miközben félszemmel látom, hogy társam kisétál mögém a fűvel benőtt területre. Leül, komótosan rágyújt és szótlanul nézi ténykedésem. Lassan visszaállnak a halak, s alig fél óra alatt /szinte minden második úsztatásra/ kiszedek még öt-hat darab, kiló körüli dévhalat. A horogszabadítást követően óvatosan eresztem vissza őket a vízbe. Barátom közben összepakolja a horgászpálcáját, lassan kibújik a neopren melleséből, s nadrágot húz magára. Két, kilónyi jószágért még felajánlja a halát, de nem hajlok a bizniszre, pedig tudom, hogy csak bólintanom kellene. Jól érzem magam, szórakoztat, felszabadít a hétköznapok terhe alól ez a féle kikapcsolódás.

Kilós dévhal

Folyamatosan fogom a halakat, illetve csalizok, mindezt szinte már ösztönösen, minden különösebb megerőltető figyelem nélkül. Etetőanyagunk már nincs, lassan a hazafelé indulás gondolata fészkelődik az én fejembe is. Sokszor előfordul velem, hogy horgászat közben a napi eseményeket, a fontosabb dolgokat, történéseket elemezve próbálok a mindennapok szürkeségében szembejövő kihívásokra megoldást találni, miközben szinte már tudat nélkül végzem a beidegződött horgász mozdulatokat. Most inkább csak visszagondolok az eltelt közel négyórányi múltra, a pálya nem oly régen történt kialakítására, a várt és kapott Duna ajándékaira, a halakra, a barátomra, s közben elbambulok, teljesen kikapcsolok. Visszaforgatom fejemben az elmúlt néhány óra eseményeit gyorsított formában…

Az emlékvilágban érzem, hogy a jobb vállamat egy kéz visszafogott súlya érinti meg. „Novi, Bandikám” - hallom távolról Janika szavait, - „lassan indulnunk kellene…”

„Novikám, minden rendben?” S tudatalattimba, majd lassan a fülemben barátom hangja Anyuska hangtónusává válik, mely simogatón, de aggódóan erősödik fel. „Nincs semmi gond? Nagyon magadba estél, fürödj meg, s feküdj le… sokat dolgoztatok ma megint.”

Fordítanám jobbra a fejem, de nem engedelmeskedik. Lassan kinyitom szemem, előttem az elsötétedett monitor körvonalazódik - hátulról a Tv zúg valami showmüsort, KisGidám már nincs velem szemben -, a fejem még mindig a két kezemre támaszkodik.

Dunai naplemente

Az álomvilágból pillanatok alatt visszazökkenek a való világba. „Semmi gond Édesem, csak visszagondoltam egy kicsit a múltra, s a gondolataim ráncait próbáltam mentális vasalóval kisimítani.” Észhez térek gyorsan, megbököm a klaviatúra space billentyűjét, s a monitoron egy world doksi néhány karaktere jelenik meg előttem. Emlékszem, hogy Hudonak igért cikket akartam megírni, de ez már csak holnapra marad… Azért biztonságból rányomok egyet a mentés ikonra J J J

Lezárom a gépet, s eszembe jut, hogy 2-3 héten belül itt van a szeretet ünnepe. A szereteté, mely lehet Ámori, gyermeki, szülői és baráti is. A szeretet nem megfogható, nem tárgy, az mindenkinek a szívében van. Általában érzik ezt az érintett felek, de nem árt, ha azt a hétköznapokban is, a szavainkkal, a cselekedeteinkkel, a másik fél irányába történő gesztusokkal is megerősítjük.

A Karácsonyt többnyire a szeretettel jellemzik, de – szerintem többek között - a hal is hozzátartozik e szép ünnephez. A szeretet ünnepén legyen minden olyan család asztalán halétel, kik azt szívesen és jóízűen tudják fogyasztani. S az sem baj, ha azt a jószágot a családfő saját kézzel fogta meg.

Már, csak a hagyományok megőrzése miatt is…

Novi >;-))

ps;

Hudo, remélem jó szívvel fogadod a fenti néhány gondolatot, mely /mert, hogy marketinggel éljek/ nélküled nem jöhetett volna létre .

Kívánok neked és családodnak, valamint az oldal olvasóinak -már most jó előre- boldog, békés, szeretet teljes Karácsonyt.

Hozzászólások
#1guanwei - 2015.10.10 04:58:15
Alter thoroughly. Possibly be confident. Beware of each of the grammatical blunders. Well, i added in some completely new items to the cartier replica compartment. Many people as i recognized having clothed the next day or maybe moving out at nighttime seemed to be getting a very little for a longer time. This eyeliner could ease by the replica watches sale in addition to get away from some sort of twisted black color brand preceding the eyes. This symbolic representation is found everywhere over the early earth to be a way finder to help the spot that the sun-star presents itself on start. Into the Kaaba are classified as the iconic graphics on the solar in addition to moon that is what exactly pilgrims definitely will Mecca to help worship. There is absolutely no replica watches uk at this time there, solely sits, steps, in addition to electric power. My business is for the magnificence retail outlet, having the tresses hued in addition to slice. The is continually publishing rolex replica by means of favorite desire; of course, wristwatches include double-functioned seeing that time period insurers in addition to vogue transactions long at this point.
#2Jacek - 2010.02.27 10:13:58
Assssssssssssszta deeeeeeeeeejó tökéletes írás!b!!b!!b!!e!!h!!h!!h!
Hozzászólás küldése
Hozzászólás küldéséhez be kell jelentkezni.
Értékelés
Csak regisztrált tagok értékelhetnek.

Kérjük jelentkezz be vagy regisztrálj.