Főoldal E-mail Kapcsolat 2019.02.16
Dumafal..

Ahol
Bojlizásról is Kérdezhetsz
Üzenet küldéséhez bekell jelentkezned.

2019.01.17 10:49:53
nagyon-nagyon-nagy
on... tiszta és őszinte !u! szívvel... boldog !a! ünneplős!f! szép napot !e! minden érintetnek... mert 4+4 !n! az=8 !c!
2017.01.26 18:39:18
sziasztok érdeklődnék valaki a nyékládházi tavakról tud valamiféle infót? mindent megköszönnék! !u2!
2016.04.02 09:32:31
Sziasztok,új tagként üdvözlök mindenkit.Görbüljö
n..
2016.03.28 12:36:57
Kellemes húsvéti ünnepet kívánok !!!!
2016.03.07 10:52:27
Minden Tamás_Nak Boldog névnapot kívánok !!!!
Security System 1.8.7 © 2006-2008 by BS-Fusion Deutschland
Időjárás

Felhőkép
Hőtérkép
Látogatók száma
Ünnepeltjeink
Ma 2019.02.16. Szombat,
Julianna, Lilla napja van.

Ma nincs névnaposunk!

axelalma

Tesztvizeink

Napsugár 2 horgásztó

Izsáki Horgász- és Pihenőpark (IHP)

Harsányi Horgásztó

Maconkai-víztározó

BÁZIS-HORGÁSZTÓ

Nagyrédei Horgásztó

Búzásvölgyi víztározó bemutatása (YaXeYcarp)
Cikkek
Búzásvölgyi víztározó bemutatása
Évadnyitó horgászat a kalandjaival fűszerezve
2009. április 30..május 2.

Eljött végre május eleje, amikortól engedélyezett a tavon az éjszaki horgászat. Ezt tartjuk az igaz évadnyitó pecának, a barátaimmal. Ki azért szereti, mert most kezdődhet a tilalom után a ragadozó szezon, ki azért mert, így hatékonyabban csalogathatja a pontyokat, amurokat, a horogra. Ilyenkor általában népes a csapatunk, szinte mindenki kijön a partra, és ha szerencsénk van sikerül egy jó szakaszon közel egymáshoz elhelyezkedni. Ez mindig egy rituális esemény nem csak a horgászat, hanem egy hangulatos, vidám közös buli, főzés, iszogatás, beszélgetés, ugratások, sztorizások, le tudjuk vezetni a felgyülemlett feszültséget. (A buli szót ne értse senki félre, közülünk soha senki nem vetemedne arra, hogy a partra nem illő magatartást tanúsítana.)
Mielőtt a túráról írnék, itt szeretném bemutatni kedvenc horgászvizemet.

A Búzásvölgyi tó

A tó a Mátra észak-keleti lábánál található, Recsk község határában. 1972-ben a Búzakalász TSZ egy völgyzáró gátat létesített a Búzás-völgybe, hogy a völgyben folyó Búzásvölgyi patak vizét és a szomszédos hegyekről érkező csapadékot összegyűjtsék, és mezőgazdasági célokra hasznosítsák. A kis pataknak, és a bő csapadéknak köszönhetően a víztározó szépen felduzzadt, és nemsokára elérte a jelenlegi méretét.

A tó légi fényképe

A haltelepítéseket a TSZ kezdte meg 1973-ban, a telepítések zömét ponty, kárász tette ki, 1975-től már amurt, busát és harcsát is telepítettek. A horgászok száma 1991 után ugrott meg rohamosan, amikor megalakult a Búzásvölgyi Horgászegyesület. Az egyesület a tavat kezdetben a TSZ-től bérelte, majd a rendszerváltás után a tavat megvásárló recski önkormányzattól.

A tó teljes vízfelülete 54 hektár, kerülete 8,5 km. Megközelíteni Recsk felől lehet, a falun keresztül egy hídon át 1,5 km-es műút vezet a tóig. Az út a halőrháznál válik szét, a recski oldalon végig műút fut a tó partján, majd kövezett földútban folytatódik és kerüli meg a tavat. Mivel a víz a völgyben van felduzzasztva, a tó hosszúkás alakú, hossza 2,5 km. Legszélesebb pontja 250-350 m, partján egész hosszában öblök találhatók. A vízmélység átlagosan 2 méter, a gát környékén több mint 4 méter, középső részén 2-2,5 méter, a kíméleti területhez közeli részeken pedig csak 1,5 méter. A mederben kevés az akadó, csak a felső kíméleti területhez közeli részen található néhány tuskó, és néhány öbölben lehet még találni az elárasztott területen visszamaradt korhadó bokrokból. A tó a korához képest nem túl iszapos, sőt több részén teljesen agyagos a mederfenék. A tó körül kb. 250 horgászállás található, melyek nagy része zúzott kővel borított. A horgászállásokat gépjárművel meg lehet közelíteni, de parkolni szigorúan csak az útpadkán szabad. A horgászállásoknál lehet sátrat állítani, nyársalni, bográcsolni. A víz minősége nagyon jó.

Egy izgalmas öböl a tó közepén, a tavasz elején

Alacsony vízállásnál, láthatóak a hátsó sekélyebb részen található tuskók

Az 1999-ben átalakult vezetés nagy hangsúlyt fektet a folyamatos, jó minőségű telepítésre, amit szakértők bevonásával a horgászok igényei szerint végez. A tó életkora miatt sok kapitális hal található a vízben, rendszeresek a rekordfogások. Fogtak már 69 kg-os harcsát, 11,7 kg-os süllőt, 17kg-os csukát, 20,5kg-os pontyot, 27 kg-os amurt, 56kg-os busát, 9 kg-os kecsegét és fehérhalakból is akadnak kapitális méretűek. A halfaunát kecsege, menyhal és márna színesíti, bár a kecsegére és márnára tilalom van, az esetlegesen kifogott példányokat kíméletesen vissza kell helyezni a vízbe. Azért, hogy a tó továbbra is a kapitális halak otthona legyen az Egyesület halvédelmi szabályokat léptetett életbe, miszerint tilos elvinni, az 5 kg-nál nagyobb pontyot, illetve amurt. Az ilyen halakat mérlegelés, fényképezés után azonnal vissza kell engedni a tóba. Törpeharcsa nem található a tóban. A tónál szinte minden horgászmódszer sikeresen alkalmazható, köszönhető ez a változatos meder, és partviszonyoknak, még a téli lékhorgászat is, megfelelő jégvastagság esetén, amiről a kapcsolatok menüpontban található telefonszámokon előre lehet érdeklődni. Csónak használata tilos! Etetni szabad, az etetőhajó használata engedélyezett, a szerelék behordására is.

Egy öböl halőrházzal szemben

A házirend néhány esetben eltér a MOHOSZ horgászrendjétől, ezek a házirend menüpontban megtekinthetőek. Napijegyet csak állami horgászjeggyel rendelkező horgász válthat a helyszínen a halőrnél. Napijeggyel csak a műút mentén lehet horgászni, csak teltház esetén lehet a túlpartot igénybe venni. A részletes horgászrend megtalálható a: http://www.buzasvolgyito.gportal.hu/ weboldalon, és olvasható a hirdetőtáblán a halőrháznál.

Néhány személyes gondolat a vízről:

Gyönyörű völgyben fekszik kb. 4 km hosszú, keskenyebb, és szélesebb szakaszok váltakoznak, a legnagyobb mélység kb. 4 m. Halak pontyból fogtak már 20+ példányt is, a szokásos 1-3 kg méretből van rengeteg, az én tórekordom 7 kg, amurból minden nyáron előkerül több 20+-os, ha 8 kg körülit fogok azt én erősen átlagosnak, tekintem, a tórekordom 12 kg, hiteles forrásból tudom, hogy telepítve lett 2-3 db 30+-os példány is. Ragadozók is élnek szép számban, minden évben fognak, nagy harcsákat, néhány 5 kg feletti süllőt, és csukát, a tórekordom egy 6,5 kg-s csuka. A Horgász egyesület tagsága, döntése alapján gondot fordítanak a halak védelmére, és nagyobb egyedsúlyú példányok telepítésével, segítik, elő, hogy egyre több horgász érezhesse a kapitális halak fárasztásának örömét. A tó alakjából adódóan sok horgász elfér, a partján úgy, hogy ne zavarják egymást. A part mentén haladva változatos mederviszonyokat találhatunk. A tó hátsó részén, néhány vízben maradt tuskó ideális búvóhelyet biztosít a halak számára. Itt a mederfenék néhány helyen iszapos, de jórészt szilárd, sok hal szokott itt tartózkodni.

A gát felöli szélesebb, mélyebb rész

A gát felé haladva a régi betonút, és a patakmeder, és néhány vízbefolyó árok, és az ezek, alkotta öböl, képez remek haltartó helyeket. A gát felé haladva kiszélesedik, és mélyül a tó, így nyugalmas rejtekhelyet találnak itt is a kapitális halak.

Vissza a túrához!

Elérkezett az április 30. sikerült 1 nap szabit kicsikarnom magamtól, úgyhogy elvittem a lányokat suliba, majd irány Recsk. Zoli barátom már a parton volt és tartotta a frontot, hogy olyan helyen tudjunk horgászni, ahol népes társaságunk is elfér, így sikerült a halőrházzal szembeni „csücsköt” körbeülnünk. A kicuccolás és a sátorállítás viszonylag gyorsan ment, az időjárás kegyes volt nem fújt a szél, ez idő alatt. Annyi málhával érkeztem, ami egy hónapig is elég lett volna, de hát az a legbosszantóbb, ha egy apróság otthon marad. Régebben, babonás voltam, az volt a kabalám, ha véletlenül otthon maradt valami, akkor jó lesz a fogás. Volt is példa ilyenekre, hogy lemaradt a rod-pod lába, vagy az elektromos jelzők, a bekevert etetőanyag, stb. Ezért úgy döntöttem, hogy nem leszek babonás mert aki az, az szerencsétlen. Most viszont kisebb logikai kirakójátékot kell játszanom, hogy minden elférjen a nem kicsi verdámban.

A bojlis, és a feeder bot jól megfér egymással

A csütörtöki napot arra szántam, hogy belakjam a tárbort, bedobtam, egy feeder, és egy bojlis botot, aztán elmentem szomszédolni. Közben megérkezett Attila barátom is, így már fenyegetve éreztem magam, hogy körülöttem, beindul az etetés, ezért én is nekiláttam. A taktikám, kender alapú „nitro” etetőanyagra, sok aprómagra, némi csemegekukoricára, még kevesebb főtt kukoricára, és 3 féle 4-6 mm-es pelletre alapult. Ezeket gombócba gyúrtam és egy jó kis területet csúzlival megetettem. A bojlis készségem kicsit távolabb volt bedobva, mint ahogy oda a gombócokat el tudtam volna lőni, oda jutott néhány szem bojli, és 16 mm-es pellet. Nálam a délután is eseménytelenül zárul, néhány kárász után a feederes boton is lecseréltem a csemege-csonti szendvics csalit, „büdös” pelleltre. Zoli barátom fogott egy szebb pontyot. Sajnos én hoztam a formámat, és nem kapcsoltam be a távjelzőmet, így szomszédolás közben nem vettem észre egy kapást. Mire visszaértem a bothoz, a hal már teljesen a part közelében volt, még fel tudtam venni vele a kontaktust, de néhány fejrázás után lemaradt a horogról, még a méretét sem tudtam igazán megbecsülni.
Mivel a tavon ez a nap ragadozó horgászat kezdete, cimboráim harcsára készültek, én az éjszakát bojlizással terveztem tölteni. Késő délutánra megérkezett Gabi, komám, Gergő keresztfiammal. Ők is elfoglalták a tábort. Felkészültünk az éjszakára, beüzemeltem az etetőhajót, behúztam a szerelékeket, egy majdnem teli hajó etetőanyag kíséretében. Mire besötétedett, az elfogyasztott fagyálló adalékanyag után már a társaság jókedvűen ugratta egymást, ezen felül eseménytelenül telt az éjszaka. Reggelig az egyetlen halunk Gabi 2 kg-s pontya. A reggeli az etetés, újra csalizás után, beindult a halak rohama, de valamilyen okból, 5 kapásból csak 2 pontyok sikerült megfognom, ezek olyan 3-4 kg közöttiek voltak. Feederrel is sikerült pontyokat fogni, kellemesen telt a délelőtt.

Gergő a gyönyörű tőpontyával

Gábor főzött, mi horgásztunk, Attila is fogott pontyot, senki nem maradt hal nélkül. Aztán megérkezett a család a feleségem, gyerekek, Gabi felesége, lánya. Ekkor füstölős kapással jelentkezett be egy hal, a bevágás után éreztem, hogy ez nem az a gyerek méret. Mire a part közelébe húztam, már a család mellettem szurkolt, készültek a szákolásra. Néhány jobbra-balra kitérő után kezdett fáradni a potyesz a víz alatt halványan már látszott a sziluettje. Készültem az első felszínre húzásra, de sajnos erre már nem került sor, mert elég szemérmes fajtát sikerült akasztanom, nem szerette volna, hogy lefényképezzük, és egy farkcsapással búcsút intett, leakadt. Ő lehetett volna a túra legnagyobb hala. Nem szoktam sokat lelkizni az elvesztett halon, inkább mindig az okát keresem a kudarcnak. Miután túl voltam az eseményeken, egy kicsit a családdal foglalkoztam. Zsombor fiam először volt vízparton, de nagyon tetszett neki. Sikerült is néhány perc alatt egy hasra eséssel bemutatkozni, persze nem csak úgy egyszerűen, hanem rögtön a vízbe. Gyors ruhacsere után folytatódhatott a játék.
A bojlis boton újra kapás jelentkezett a távollétemben a feleségemnek sikerült megakasztani, majd negyedórás csata után a szákba terelni, egy gyönyörű tőpontyot. 7 kg-s tömegével ő lett a legnagyobb kifogott halunk. Jellemző az enyém volt a munka, az etetés, a csalizás, Ő pedig fogja a nagy halat. „Férfisors!” Persze nagyon örültem, a nejem is örült, a gyerekeknek is tetszett a ponty, és mindenki örömmel figyelte a visszaengedést.

A feleségem, és az által fogott 7 kg-s harcos

„Catch and release”

A nap további részében igazi piknik hangulat alakult ki. Elkészült a finom ebéd hála Gábornak, ő az állandó ügyeletes szakács. Zsombor fiam, korára való tekintettel ebéd után aludni szokott, most és ezzel próbálkoztunk. Úgy kb. 15 másodpercig sikerült a sátorban az ágyon tartani, nemsokára fel is hagytunk a kísérletezéssel. A család hazament készültünk az éjszakára. A cimborák hosszas kampányolással rábeszéltek, hogy a ragadozó szezon nyitásának a tiszteletére, én is próbáljak meg harcsát fogni. Azért is engedtem az erőszaknak, mert előző este hallottunk előttem, egy óriási harcsa „buffanást”. Elhelyeztük a szerelékeket, etettünk, aztán beszélgetés, ugratás. Délután egy további taggal bővült a csapatunk, akit szintén Zolinak hívnak. Vele egyből megtaláltuk egymást, mivel Ő kezdő horgász, de jól bírja az ugratást, sőt ha felveszi a kesztyűt komoly ellenfél. A saját csatánkon kívül nálunk nem sok esemény történt reggeli, a szomszéd álláson horgászó sporiknak volt harcsa kalandjuk, de szákjuk üres maradt.
Reggel ismét beindultak, az etetés után a potyeszek, még néhány 5 kg alattit sikerült szákolni. Ennek a kánaánnak az erős széllel érkező front vetett véget. Lassan tábort bontottunk majd elindultunk haza.
Nagyon kellemes túrát zártunk, voltak izgalmas időszakok, de volt olyan is, amikor nem tudtunk kapást kicsikarni. A társaság, és a hangulat viszont feledhetetlenné tette ezt a horgászatot.
Vissza a szakmára:
Tudomány: Eddig is alkalmaztam, nem tudatosan a területetetési módszert, amit Andy Chambers írt le cikkében, amióta olvastam külön odafigyeltem erre. Ahol horgásztam kb 3,5 méter mély széles szakasz, egyenletesen mélyül, a radar nem talált sem, törést sem akadót. Az egyik szereléket oda vittem, ahol a mélyülés abbamaradt és elkezdett csökkenni a vízmélység, feltételezem, hogy ez a régi patakmeder. A másik szereléket kicsit közelebb, kb 3,2 méter mély részre, amit dobással is el tudok érni. Az utóbbi szerelék működött a másikon kapásom sem volt.
Tapasztalat: A nyerő csali a half’n’half M1 oldódó-főzött páros jött be. A feederen is csak akkor tudtam kapást kicsikarni, ha a pelletet M1 dip-be mártottam. A területetetéssel a környéken tudtam tartani, a halakat, és a horog körüli hajós etetés, jó csalogató hatást keltett. Az első behordás után a többi etetés, csak néhány szem bojliból, pelletből, és kevés aprómagból állt. Mivel a tavon bójázni nem lehet, a pontos távot a zsinór jelölésével tudtam tartani, az irány beméréséhez volt bőven támpont, a kedvencem, a kékestetői TV torony mivel ez éjszaka is látszik, ha nincs köd, vagy felhő. Első délután kitapasztaltam, hogy dobással milyen messzire tudom juttatni a csalit, illetve addig csökkentettem a horog melletti PVA szalagra fűzött bojli, és pellet mennyiségét, hogy azt a számomra megfelelő távolságra tudjam dobni. Így nem kellett attól tartanom hogy, ha a hajó akkumulátora lemerül gondban leszek. Mivel sokan használtuk a hajót, sajnos ez könnyen előfordulhatott volna.
Kérdőjel: Egy problémára, viszont nem találtam megoldást, nem értem miért maradt le a horogról annyi hal, illetve sok húzós kapás után nem is akadt meg. Az arány 40% alatt van, ami nagyon gyenge, figyelembe véve, hogy ugyanez a szerelék Tereskén jól működött, ott 40 kapásból, összesen 2-t nem sikerült megfognom. Nem hiszem, hogy a meghorgászott távolság játszana szerepet, mert most sem igen horgásztam 110 méternél messzebb. Ha valaki tud erre magyarázatot, szívesen fogadom.

A vízbemutató rész Pabolkov Péter tóbemutató írásának, és a http://www.buzasvolgyito.gportal.hu/ weblap anyagának felhasználásával készült. Fotó:Farkas Tibor /légifénykép/,

2009. május 4.                                                                                   (YaXeYcarp)
Hozzászólások
Még nem küldtek hozzászólást
Hozzászólás küldése
Hozzászólás küldéséhez be kell jelentkezni.
Értékelés
Csak regisztrált tagok értékelhetnek.

Kérjük jelentkezz be vagy regisztrálj.